Fəal təlim metodları
Sədrəddin Bədiyev,
ADPU-nun Şəki filialının kafedra müdiri, dosent
Respublikamızda istər ümumorta, istərsə də ali təhsilin səviyyəsinin yaxşılaşdırılması dövlətimizin diqqət yetirdiyi sahələrdən biridir. Ümummilli lider Heydər Əliyev demişdir: “Təhsil millətin gələcəyidir. Millətin, dövlətin gələcəyi, inkişafı təhsildən asılıdır”.
XX əsrin sonu, XXI əsrin ilk onilliklərinə nəzər yetirsək deyə bilərik ki, respublikamızda təhsil inkişaf etməkdədir. Bunun özünəməxsus səbəbləri vardır: 1. İndiki uşaqlarla 30-40 il əvvəlki uşaqları müqayisə etsək, deyə bilərik ki, elmi-texniki tərəqqi əsrində yaşayan müasir uşaqlar hər şeylə maraqlanır, bilmək istəyirlər. Uşaqlarda olan öyrənmə maraqları həm də təhsilimizin Qərb təhsilinə inteqrasiya etməsi, onlarda olan qabaqcıl təhsil üsullarının təhsilimizə gətirilməsi ilə bağlıdır desək, səhv etmərik. 2. Dövlətimizin təhsilə göstərdiyi qayğı; müasir tələblərə cavab verən təhsil müəssisələrinin istifadəyə verilməsi, həmin müəssisələrin lazım olan resurslarla təmin edilməsi- bir sözlə, müasir tələblərə cavab verəcək infrastrukturun yaradılması.
Bütün bunların əsasında dövlətimizin keçən əsrin 90-cı illərindən bu yana təhsilin inkişafı ilə bağlı olan qərar, qanun, sərəncamları durur.
Gənc nəslin formalaşmasında, səviyyəli təhsilə diqqətin artırılmasında müəllimlərimizin əməyini də unutmaq olmaz. Söhbət necə müəllimlərdən gedir? Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 24 oktyabr 2013-cü ildə imzaladığı “Azərbaycan Respublikasında təhsilin inkişafı üzrə Dövlət Strategiyası”nda ”Təhsilalanların fərdi xüsusiyyətlərini nəzərə alan, innovativ təlim metodları və texnologiyaları vasitəsilə təhsilin məzmununun səmərəli mənimsənilməsini təmin edən yüksək nüfuzlu təhsil verənin formalaşdırılması” vacib hədəflərdən biri kimi göstərilir.
Dövlət strategiyasında təlim prosesini səmərəli təşkil etməyə imkan verən yollardan biri kimi innovativ metodlar göstərilir. Aparılan çoxsaylı təcrübələr təsdiq etdi ki, innovativ metodlar təhsilə yeni ruh, maraq gətirdi, şagirdləri fəallaşdırdı, yaradıcılığını inkişaf etdirməyə təkan verdi.
Şagirdlərdə yuxarıda göstərilən xüsusiyyətləri inkişaf etdirməyə imkan verən, məktəblərimizdə bir o qədər də tətbiq edilməyən bir neçə innovativ təlim metoduna diqqət yetirək. Bu metodlar “aktiv oxu üsulları” kimi adlandırıla bilər.
Aktiv (fəal) oxu üsulları şagirdlərin dərk etməsini, fantaziyasını, yaradıcılıq qabiliyyətini inkişaf etdirməklə yanaşı, təlimə maraq formalaşdırır.
Aktiv oxu üsulları o zaman faydalı olur ki:
- Şagirdlər öyrənmə məsuliyyətini öz üzərlərinə götürmək üçün həvəsləndirildikdə;
- Şagirdlər düşünməyə cəlb edildikdə;
- Rəngarəng formalı aktiv oxu üsulları təklif edildikdə;
- Hər bir şagird öyrənmədə şəxsən iştirak etdikdə;
- Fəaliyyətlərini planlı şəkildə həyata keçirdikdə;
- Problem ətrafında qrupdaxili müzakirə təşkil etdikdə;
- Öz işlərini kollektiv şəkildə qiymətləndirdikdə.
Aktiv oxu üsullarından həm ibtidai, həm də yuxarı siniflərdə istifadə edilə bilər. Bir neçə fəal (aktiv) oxu üsuluna diqqət yetirək.
1. Sistemləşdirmə (ardıcıllaşdırma)
Effektiv üsuldur. Proqram üzrə keçirilməsi nəzərdə tutulan mövzu şagirdlərə bir neçə dəfə oxutdurulur. Mətnlər qruplardan götürülür. Mətndəki hər bir cümlə ayrı-ayrı sətirlərdə yazdırılır (bu prosesə müəllim dərsdən qabaq hazırlıq görür). Cümlələr qayçı ilə kəsilərək bir-birindən ayrılır. Kəsmə əməliyyatını qruplar özləri də edə bilər. Cümlələr yazılmış hissələr qarışdırılaraq qruplara verilir. Təklif edilir ki, mətni əvvəlki kimi bərpa edərək, başqa vərəqə yapışdırsınlar. Sonda qruplar təqdimatla çıxış edirlər.
Məsələn, ibtidai siniflər üçün nəzərdə tutulmuş belə bir mövzuya diqqət yetirək:
Yay istirahətim
Babam kənddə yaşayır. Mən yay istirahətimi kənddə keçirməyi xoşlayıram. Ona görə də hər yay istirahətimi babamın kəndində keçirirəm. Babamın yaşadığı kənd yaşıl meşəli dağın ətəyində yerləşir. Kəndin hər iki tərəfindən çay axır.
Mən kəndə istirahətə gedəndə günümün çox hissəsini kənd uşaqları ilə keçirirəm. Onlar mənimlə oynamağı, mənim yanımda olmağı çox xoşlayırlar. Onlar həmişə mənim məsləhətimə, təkliflərimə, göstərişimə əməl etməyə çalışırlar. Kənd uşaqları ilə müxtəlif oyunlar oynayır, çayın kənarına gəzintiyə gedirik. Çayda daşlarla qabağını kəsdiyimiz göldə çimməyi bütün uşaqlar kimi mən də xoşlayıram. İstirahət günlərimin necə gəlib keçdiyini bilmirəm. Kənddən və kənd uşaqlarından təəssüf hissi ilə ayrılıram.
Şəhərə qayıtdıqdan sonra sinif yoldaşlarıma kənddə gördüklərimi sevinc hissi ilə danışıram. Onlar maraqla mənə qulaq asırlar.
Mətnin tələb olunan qaydada yazılış forması:
Yay istirahətim
Babam kənddə yaşayır.
Mən yay istirahətimi kənddə keçirməyi xoşlayıram.
Ona görə də hər yay istirahətimi babamın kəndində keçirirəm.
Babamın yaşadığı kənd yaşıl meşəli dağın ətəyində yerləşir.
Kəndin hər iki tərəfindən çay axır.
Mən kəndə istirahətə gedəndə günümün çox hissəsini kənd uşaqları ilə keçirirəm.
Onlar mənimlə oynamağı, mənim yanımda çox olmağı xoşlayırlar.
Onlar həmişə mənim məsləhətimə, təkliflərimə, göstərişimə əməl etməyə çalışırlar.
Kənd uşaqları ilə müxtəlif oyunlar oynayır, çayın kənarına gəzintiyə gedirik.
Çayda daşlarla qabağını kəsdiyimiz göldə çimməyi bütün uşaqlar kimi mən də xoşlayıram.
İstirahət günlərimin necə gəlib keçdiyini bilmirəm.
Kənddən və kənd uşaqlarından təəssüf hissi ilə ayrılıram.
Şəhərə qayıtdıqdan sonra sinif yoldaşlarıma kənd təəssüratımdan sevinc hissi ilə danışıram.
Onlar maraqla mənə qulaq asırlar.
Qrup şagirdləri ikinci formanı sətirbəsətir qayçı ilə kəsir, qarışdırır və başqa vərəqə ardıcıl olaraq yapışdırmaqla mətni bərpa edirlər. Qrupların təqdimatı ilə qiymətləndirmə aparılır.
2. Kloz.
Kloz öncəgörmə xarakterli üsuldur. Şagirdlərin öyrənəcəyi mətndəki sözlər müəyyən intervallarla silinir. Şagirdlərdən tələb olunur ki, silinmiş sözləri tapıb yerinə yazmaqla mətni əvvəlki kimi bərpa etsinlər. Bu zaman hazır mətn qruplarda olmamalıdır. Buraxılası sözlər əsas sözlər olmalıdır. Mətnin ilk iki və son iki cümləsindən söz buraxmaq məsləhət deyildir. Bu ona görə lazımdır ki, şagirdlər mətnin üslubunu və müəyyən dərəcədə məzmunu “tuta” bilsinlər.
Buraxılan sözlərin müxtəlifləşdirilməsi və həmin sözlərin verilmiş bir neçə söz arasından seçilə bilməsi imkanı yaratmaqla, bu üsuldan fərqli qabiliyyətlərə malik olan qruplar üçün fərqləndirilmiş formada istifadə etmək imkanı qazanılır.
Məsələn:
Bozdar
Əli baba kənddə yaşayırdı. O çoban idi. Onun Bozdar adında bir iti var idi. Əli baba qoyun sürüsünü yaylağa çıxaranda it onun köməkçisi olurdu. Əli baba bəzən çadırda istirahət edərkən Bozdar sürüyə nəzarət edir, sürünü qurd-quşdan qoruyurdu.
Günlərin bir günü Əli baba gördü ki, it kefsizdir. Günbəgün itin vəziyyəti ağırlaşır. İt hətta yemək də yemirdi. Əli baba başa düşdü ki, it ağır xəstələnmişdir. Bildiyi müalicə üsullarına əl atsa da iti sağalda bilmir. O kəndin baytar həkiminə müraciət etməli olur. Baytar həkim yaylağa gəlir. İti diqqətlə müayinə edir. İtə keyləşdirici iynə vurduqdan sonra ağzını açır. Görür ki, itin boğazında sümük qalıb. Həkim sümüyü çıxarır.
Bir neçə gün sonra itin baxışında Əli baba ona qarşı olan məmnunluq hissini duyur, sanki bununla it Əli babaya öz minnətdarlığını bildirirdi.
Əli babanın iti əvvəlki kimi onun köməkçisinə çevrildi.
Mətnin bəzi sözlər buraxıldıqdan sonrakı forması:
Bozdar
Əli baba .......... yaşayırdı. O çoban idi. Onun ....... adında bir iti var idi. Əli baba qoyun sürüsünü ........... çıxaranda it onun köməkçisi olurdu. Əli baba bəzən ........... istirahət edərkən Bozdar ........... nəzarət edir, sürünü .................... qoruyurdu.
Günlərin bir günü Əli baba gördü ki, it kefsizdir. Günbəgün itin vəziyyəti ağırlaşır. İt hətta ......... də yemirdi. Əli baba başa düşdü ki, it ağır xəstələnmişdir. Bildiyi ......... üsullarına əl atsa da iti sağalda bilmir. O kənd .......... həkiminə müraciət etməli olur. Baytar .......... yaylağa gəlir. İti diqqətlə .......... edir. İtə keyləşdirici ....... vurduqdan sonra ağzını açır. Görür ki, itin ............ sümük qalıb. Həkim .............. çıxarır.
Bir neçə gün sonra itin baxışında Əli baba ona qarşı olan ................ hissini duyur, sanki bununla it Əli babaya öz ........................bildirirdi. ........................... iti əvvəlki kimi onun köməkçisinə çevrildi.
Təlim fəaliyyətinin sonunda qruplar təqdimatla çıxış edirlər, qiymətləndirilirlər.
3. Vurğulama.
Bu üsuldan ayrı-ayrı sözləri, ifadələri, cümlələri və ya digər məlumatları seçmək üçün istifadə olunur. Vurğulanası sözlərin, anlayışların, ifadələrin altından kodlaşdırılmış rəngli xətlər çəkmək lazımdır. Bu zaman flamasterlərdən istifadə etmək olar. Vurğulamanı digər fəal oxu üsulları ilə (adlandırma, cədvəlləşdirmə və s.) birgə aparıldıqda - mətnlə əlaqədar istiqamətləndirilmiş çalışmanın həlli şagirdlər tərəfindən müvəffəqiyyətlə həyata keçirilə bilər.
Misal:
Beş çörək (özbək nağılı)
Bir kişi hər gün bazara gedib beş dənə çörək alarmış.
Bir dəfə dostlarından birinə rast gəlir. Dostu ondan soruşur:
- De görək ki, sən nə üçün beş dənə çörək alırsan?
Kişi ona belə cavab verir:
- Birini mən özüm yeyirəm, ikisini borc verirəm, ikisini də borcuma verirəm.
-Başa düşmürəm, - deyə dostu dillənir. - Bir əməlli - başlı danış ki, səni başa düşə bilim.
-Məsələ belədir. Çörəyin birini mən özüm yeyirəm, ikisini uşaqlarıma verirəm, ikisini də atamla - anama.
Göstərilən mətn şagirdlərə təqdim edilir. Şagirdlər mətnlə tanış olduqdan sonra müəllim qruplara təklif edir ki, mətndəki aparıcı (əsas mahiyyət daşıyan) sözün altından qırmızı flamasterlə, növbəti əhəmiyyətə malik sözün altından göy flamasterlə və s. xətt çəksinlər. Təqdim edilən mətndə əsas mahiyyət daşıyan söz kimi çörəyi, növbəti əhəmiyyətə malik söz kimi kişini götürmək olar. Belə seçim qrupların problemi həll etmək qabiliyyətindən asılı olduğu üçün müxtəlif nəticələr verə bilər. Təqdimatların təhlili sonda məqsədə uyğun nəticənin alınmasına səbəb olur. Bu üsulla mətndəki nitq hissələrini, sadə və mürəkkəb cümlələri; birinci və ikinci dərəcəli cümlə üzvlərini də müəyyənləşdirmək mümkündür. Bunlar müəllimin qruplar qarşısında qoyduğu problemlərdən asılıdır. Sonda qiymətləndirmə aparılır.
4. Adlandırma.
Şagirdlərin yaradıcılıq qabiliyyətini inkişaf etdirməyə imkan verən aktiv oxu üsullarından biridir. Qrup şagirdləri proqram üzrə verilmiş mətni bir neçə dəfə oxuyur, müzakirə edirlər. Mətnin ayrı-ayrı hissələrinin (bunlar abzaslar da ola bilər) məzmununa uyğun qrup şagirdləri “ad” müəyyən edirlər. Seçdikləri adı kiçik vərəqlərə yazaraq mətnin müvafiq yerinə yapışdırırlar. Üzərində ad yazılmış vərəqcik “yarlıq” adlanır. Yarlıqların həddindən çox olması məsləhət bilinmir. Lazım olarsa mətnin məzmununa uyğun cədvəllərdən, diaqramlardan istifadə etmək və ya hazırlamağı qruplara təklif etmək olar.
Nümunəyə diqqət yetirək. L.Tolstoyun “Qartal” hekayəsini qrup şagirdlərinə bir neçə dəfə oxutduqdan sonra müəllim təklif edir ki, hekayənin ayrı-ayrı hissələrinə (bu hissələr abzaslar da ola bilər), məzmununa uyğun ad qoysunlar.
Məsələn, aşağıdakı kimi:
Qartal
Qartal dənizdən uzaqda, dağda uca bir ağacda yuva qurub bala çıxardı. Odunqıranlar Qartal yuvası
gördülər ki, qartal caynaqlarında yekə bir balıq yuvaya uçdu.
Adamlar balığı görüb, ağacı dövrəyə aldılar.
Onlar qışqırdılar, qartala daş atdılar. Balıq uğrunda mübarizə
Qartal balığı aşağı buraxdı. Adamlar balığı götürüb getdilər.
Qartal yuvanın yanına qondu. Balalar başlarını qaldırıb cikkildəməyə başladılar.
Onlar yemək istəyirdilər.
Qartal yuvaya enib, qanadları ilə balalarının üstünü örtdü, sığalladı ki, bir qədər gözləsinlər. Ac qartal balaları
Balalar ucadan cikkildədilər. Qartal ağacın ən uca budağına qondu. Balaları şikayətlə daha bərkdən cikkildədilər.
Qartal birdən qıy çəkdi, qanadlarını qaldırıb, ağır-ağır dənizə tərəf uçdu.
Qayıdanda Balıq ovu
caynaqlarında balıq var idi. Qartal balığı parçalayıb balalarına yedizdirdi.
Göstərilən üsullar şagirdlərin idraki fəallığını təmin edir.
Tarix: 6-11-2019, 20:10