Saytda axtar
Bazar günü  
 12 fevral 2017   23:10:34  

Biologiyadan fəal dərs nümunəsi

 
 
Məlahət Həsənova,
Dəmir Yolu və Metropoliten üzrə Bakı
Dövlət Peşə Təhsil Mərkəzinin
biologiya müəllimi

Fənn: Biologiya
Mövzu: Canlılarda  qidalanma
Standart: 2.1.1. Bioloji  proseslərin  mexanizmini şərh  edir, məruzə  və  təqdimatlar  hazırlayır.
Məqsəd:  Müxtəlif  canlılarda  qidalanmanın  mexanizmini  şərh  edir,  təqdimat  hazırlayır.
İş  forması:  Kollektiv  və qruplarla  iş.
İş üsulu:  Beyin həmləsi, müzakirə, şaxələndirmə,  cəd­vəllərlə  iş.
Resurslar: Dərslik,  iş vərəqləri,  elektron təqdimat
İnteqrasiya:  F.t: 4.1.1.
Dərsin mərhələləri
1. Motivasiya
Tədqiqat  sualı 
2. Tədqiqatın  aparılması
3. İnformasiya  mübadiləsi  və  müzakirəsi
4. Nəticənin  çıxarılması  və  təşkili
5. Yaradıcı  tətbiqetmə
6. Ev tapşırığı
7. Qiymətləndirmə
Motivasiya: Videomaterial  nümayiş  etdirilir. Sonra müəllim  sinfə  müraciət edir:
-  Siz  canlıların -  hörümçəyin,  böcəklərin,  ilanın,  kərtənkələnin  torpaq  üzərində   sürətli  hərəkətini, ağac  gövdəsinə,  divara necə  dırmaşmağını  müşahidə  etmisiniz.  Kərtənkələnin  divardan  qopub  düşməməsinə  səbəb  yapışdığı  yerlə  caynaq  arasında  möhkəm elektrostatik  qüvvənin olmasıdır.  Bu  zaman  dayaq-hərəkət  və  sinir  sisteminin əlaqəli  işləməsinə   nə  sərf  olunur?
Lövhədə  sxem  nümayiş  etdirilir.  Bu  slayd  şəkildə  də  ola  bilər.
Müəllim  yönəldici  suallarla  sinfə  müraciət  edir:
- Canlılarda  gedən  bioloji  proseslər  hansılardır?
- Bu  bioloji  proseslərin  həyata  keçirilməsi  nəyin  sayəsində  mümkündür?
- Canlılar  enerjini  haradan  alır?
- Sizcə söhbət  hansı  bioloji  prosesdən   gedir?
Şagirdlər  söhbətin  qidalanma və həzm prosesindən  getdiyini  deyirlər.
Müəllim: Uşaqlar bu  bizim  dərsimizin  mövzusudur.
Tədqiqat sualı:  Müxtəlif  canlılarda  qidalanma  necə  həyata  keçirilir?
Tədqiqatın aparılması:  Şagirdlərin fikri dinlənilir və   aşağıdakı sxem təqdim olunur.
Tədqiqatın aparılması  üçün şagirdlər 4 kiçik  qrupa  bölünür. Qruplar  lazımi  resurslarla  təmin  olunur.
I qrupun (“Günəş”)  tədqiqat  sualı:  Avtotrof  canlılar  necə  qidalanır?
İş  vərəqi  №1 Dərslikdən və paylama materialından istifadə etməklə fotosintezedici və xemosintezedici canlıları  müqayisə  edin  və  Venn diaqramını tamamlayın.
II. qrupun (“Həyat”)  tədqiqat  sualı:  Heterotroflar  necə  qidalanır?
İş vərəqi  № 2 Tapşırıq:  paylama  materialından  istifadə  etməklə  saprofit  və parazit  canlıları  müqayisə  edin   və  Venn  diaqramını tamamlayın.
III  qrup  (“Canlı”)  tədqiqat  sualı:  Əksər  çox­hüceyrəlilərdə həzm prosesinin mexanizmi  nədən  ibarətdir?
İş vərəqi №3. Tapşırıq:  Paylanma materialından istifadə etməklə   həzm mexanizminə aid sxemi   tamamlayın.
IV qrupun  (“Qida”)  tədqiqat sualı:  İnsanda  həzm  sisteminin  quruluşu  necədir?
İş  vərəqi  №4  Tapşırıq:  Verilmiş  şəkildə  insanın  həzm  orqanlarını  göstərin.
Məlumatın  mübadiləsi və  müzakirəsi: Təqdim  olunan  işlər  lövhədən  asılır.  Hər  qrupdan  bir  nəfər  nümayəndə qrupun  işini  təqdim  edir. Qrup  işinin  nəticəsinə  görə  iştirakçılar  təkliflərini  müzakirə  edir,  fikirlərini  bölüşürlər.
Ümumiləşdirmə  və  nəticə:  Müəllim  şagirdlərin  fikirlərini,  həm  də  öz  əlavələrini  edərək  ümumiləşdirmə  aparır.  Bu  zaman  o, diqqəti  tədqiqat  sualına  yönəldib  məqsədə  nail  olduğunu  nümayiş  etdirir. Bu  mərhələdə  əyani  vəsaitlərə, şəkillərə,  elektron  təqdimatlara  istinad  olunur  və  mövzu  belə  ümumiləşdirilir:
Bütün canlılar xarici  mühitdən mənimsənilən  qida  hesabına   böyüyür,  inkişaf  edir  və  çoxalır.
Qidalanma formalarına  görə  canlıları  əsasən  iki  qrupa  ayırırlar: Avtotrof və heterotrof
Avtotroflar qeyri-üzvi  maddələrdən  üzvi  maddə  sintez  edirlər.  Onlar  üzvi  maddə  istehsalçılarıdır  və  iki  qrupa  bölünür:  Fotosintezedicilər,  xemosintezedicilər. Fotosintezedicilər  xlorofilə  malik  canlılardır.  Bunlara  əksər bitkilər, bəzi  heyvanlar və  bəzi bakteriyalar  aiddir. Fotosintez prosesi zamanı günəş enerjisindən  istifadəsi olunduğu üçün  işıqda gedir. Fotosintezedicilərin əksəriyyəti karbon  qazı  və sudan  istifadə edərək  üzvi maddə  hazırlayır.
Xemosintezedicilərə bəzi  bakteriyalar aiddir. Bunlar  kimyəvi enerjidən istifadə  edərək  qeyri-üzvi maddələrdən üzvi maddələr sintez  edirlər.
Heterotroflar isə hazır üzvi  maddələrlə  qidalanır  və  bu  maddələrin  istehlakçılarıdır. Heterotroflar da  iki  qrupa  bölünür:  Saprofitlər,  parazitlər.  Saprofitlər hazır üzvi  maddələrlə qidalanır,  ancaq  canlılara  ziyan vermirlər.  Parazitlər  canlı  orqanizmlərdə  yaşayır.  Onlar  sahibin  orqanizmində  qidalanır, ona  zərər  verərək  xəstəlik  törədir.  Belə   qidalanma  üsuluna  bakteriyalarda, göbələklərdə, bitki  və heyvanlarda  rast  gəlinir.
Təbiətdə  bəzi  canlılar  həm  avtotrof,  həm  də heterotrof  yolla  qidalana  bilir.  Belə qidalanma  forması  miksotrof  adlanır (yaşıl  evqlena, nepentes, milçəktutan və  s).
Heyvanlar bitkilərdən  fərqli  olaraq  hazır  üzvi  maddələrlə  qidalanır. Həzm  sistemində  həzm  prosesləri  gedir. Orqanizmə daxil olan  qida  maddələri  həzm  yolunda  parçalanır, hüceyrənin  mənimsəyə biləcəyi formaya  salınaraq  hüceyrələrə  çatdırılır.  Həmin qida  maddələri  həm orqanizmin  qurulmasına sərf olunur, həm də orqanizmin enerjiyə olan  tələbatını ödəyir. Çoxhüceyrəli heyvanların əksəriy­yətində həzm qastral  boşluqda gedir. Burada  həzm  zamanı  qida  maddələri  fiziki  və  kimyəvi  cəhətdən  dəyişikliyə  uğrayır,   parçalanır ki,  hüceyrə  daxilə  keçə bilsin.
Qida  tipindən asılı olaraq,  heyvanların bəzi orqanlarında  bir sıra uyğunlaşmalara rast gəlinir. Onurğasızlarda  qidalanma  üçün  yaranan  uyğunlaşmalar  çoxdur.  Qaba yemlə  qidalanan əksər məməli  heyvanlarda  mədə bir  neçə  şöbədən  ibarət  olur.  Gövşəyən  cütdırnaqlı  heyvanlarda  mədə  4 kameradan  ibarətdir:  işgənbə,  tor,  qat-qat  və  qursaq.  Bu  heyvanlar qidanı iki dəfə çeynəyir. İnsanın  həzm  sisteminin quruluşu  əksər onurğalı heyvanlarda olduğu kimidir.                                                                                                  Nəticə: Canlılar  yaşamaq  üçün  qidalanmalıdır.  Onlar həyat  fəaliyyəti  üçün  enerjini  qidadan  alır.  Üzvi  maddələri  avtotrof   canlılar  hazırlayır. Günəş  enerjisi  üzvi  maddələrin  kimyəvi    rabitələr  enerjisinə  çevrilir  və  canlılara  ötürülür.  Biosferdə  qida  zənciri  ilə  canlı  və  cansız  təbiət  vəhdət  təşkil  edir.
Yaradıcı tətbiqetmə:  Müəllim şagirdlərə yeni  dərsə aid suallarla  müraciət  edir: 1. Canlılar qidalanma tipinə görə neçə qrupa  bölünür? 2. Qidalanma  nədir? Onun  canlılar  üçün  nə  kimi  əhəmiyyəti  var?  3. Planetimizdə  enerji  mənbəyi nədir? Enerji qidaya  necə ötürülür? Bu proses  hansı canlılarda  gedir? 4. İnsanın  həzm orqanları  hansılardır? 5. Gövşəyən cüt­dırnaqlılarda  mədə  neçə  hissədən  ibarətdir?  Nə  üçün  gövşəyirlər?  6. Hansı  bioloji  proses  qidalanma  prosesi ilə  sıx  əlaqəlidir?
Ev  tapşırığı:
“Xordalılarda qidanın  asan  həzm  olunması  üçün  yaranmış uyğunlaşmalar” mövzusunda təqdimat  hazırlamaq.


Tarix: 12-06-2019, 12:41

Xəbəri paylaş